Blog

Povinnost zimní výbavy (díl 1.)

28. října 2019 13:11:53 | nezaplatim.cz |
povinnost-zimni-vybavy.jpg
A už je to tu zase! Nejen, že nám z nebe pomalu zmizelo sluníčko a krátké kalhoty letěly do skříně. Nejen, že je nám už ráno v autě pořádná zima. Pomalu se blíží období, kdy na naše bezpečí zákonodárce myslel důsledněji a dal nám za úkol přezout naše vozy! Podívejme se na to, jak smysluplný normativ nám tentokrát zákonodárce dal.

Náš oblíbený zákon o provozu na pozemních komunikacích dostal novelizací ustanovení o provozu vozidel v zimním období v podobě ustanovení §40a. Ohlédněme se za tím, co pro nás znamenala novelizace zákona v praxi.

Zákonodárce postupoval vcelku logicky a v první řadě nastavil časový rámec úpravy. Greta Thurnbergová nám může vykládat co chce, ale český zákonodárce má jasno! Sníh v ČR hrozí pouze od 1. listopadu do 31. března.

V případě, že by náhodu zasněžilo mimo garantované termíny, pojišťovnám dozajista pár slz ukápne, protože sjíždět sníh na letních je v tomto termínu vlastně v očích zákona a prováděcích předpisů docela v pořádku…

Nicméně zákonodárce nezůstal pouze u časového rámce. Kumulativní podmínkou pro to, aby řidič užil vozidlo k provozu na pozemních komunikacích pouze se zimním obutím a minimální hloubkou dezénu 4 mm je i přítomnost souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy na komunikaci. Abychom na zákonodárce pořád jen neplivali (ačkoliv naše glandula salivaria je již ze státní správy suchá jak úředníkův smysl pro humor), tak si upřímně přiznejme, že pokud chtěl zákonodárce zamezit jízdě na letním obutí na sněhu, ledu, nebo námraze, zasáhl takto cíl.

Vzpomínáte si na období minulého režimu? Jak se tehdejší systém snažil vychovat z dětí vzorné pionýry? Tak dnes se z nás asi stávající garnitura snaží vychovat vzorné meteorology. Jinak si neumíme vysvětlit fakt, že po řidiči zákon o provozu na silničních komunikacích vyžaduje, aby dostatečně zhodnotil, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Ruku na srdce. Zimní počasí není z nejvyzpytatelnějších, věštit nikdo z nás asi také neumí. Pokud přihlédneme k důvodové zprávě a rozpravám při schvalování novelizace zákona, dojde nám, že se běžnému občanovi snažil zákonodárce spíše vyjít vstříc a nabídl mu možnost užít si jízdy v jeho kabrioletu na letních pneumatikách v krásný slunečný prosincový den, kdy je 25˚ C ve stínu a sníh se moc očekávat nedá. Jen, tak jak je zvykem, zákonodárce nevolil úplně nejsnazší formu.

Zimní nehoda na letních pneumatikách – správní řízení


Docela humorné riziko nastává právě v případě nehody. Představte si nehodu, kdy vy na letních havarujete v důsledku toho, že jste dostatečně nezhodnotili meteorologické podmínky. Na jedné straně máme správní řízení, zavinili jsme přeci nehodu. No nechme tedy správní orgán prokázat, jak ve chvíli, kdy jsme vyjeli s vozem z garáže bylo jasné, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Nechceme u nás v nezaplatim.cz úplně prozrazovat naše know how, ale asi Vás nepřekvapí, že se s tím správní orgán poměrně potrápí.

Otázkou zůstává plnění pojišťovny. Pojišťovny sice tvrdí, že v praxi je nevhodné použití pneumatik s vlivem na výplatu pojistného plnění v celkovém objemu škod z pojištění motorových vozidel spíše okrajová oblast. Prý jde ročně u jedné pojišťovny většinou jen o desítky případů.

Nevím jak Vy, ale u nás pojišťovnám nevěříme ani slovo a jednotlivé desítky případu krácených plnění jsou přesně o jednotlivé desítky případů krácených plnění více, než je přípustné.

Vtipný fakt je, že právo pro takový spor by se mimo speciálních úprav čerpalo právě z Občanského zákoníku, který dokonce ve svých úvodních ustanoveních říká, že kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena. Jedná-li bez této odborné péče, jde to k jeho tíži.

Volně přeloženo nám právo říká, že pokud chceme vyjet na letním obutí, musíme zkontrolovat povětrnostní podmínky s úrovní odbornosti člena odborného stavu, a ačkoliv na té úrovni nejsme (tedy většina z nás), v případě problému se tak na nás bude pohlížet. Zdali by v takovém případě nebyl výkon práva, potažmo veřejné moci na škodu spravedlivému výkladu práva je na případném zvážení Ústavního soudu a (bohužel) ne nás na nezaplatim.cz

Zimní pneumatiky na D1


Krasojízda ovšem nekončí. Výkon tohoto ustanovení samozřejmě narážel na problémy a v rámci snahy o ochranu života, zdraví a plynulosti silničního provozu převážně na dálnicích, což je mimochodem vzhledem k dnešní situaci na D1 krajně úsměvná argumentace, došlo na novelizaci jedné z prováděcích vyhlášek Ministerstva dopravy, a to konkrétně vyhlášky č. 84/2016 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Světlo světa spatřila značka C15a se zvláštním výkladem.

 znacka-c15a.png

Teologickým výkladem zákona samozřejmě dojdeme k tomu, že je nesmysl, aby každý řidič na D1 měl celý rok zimní pneumatiky, ale jazykový výklad hovoří vcelku jasně. Takže nezapomeňte – na dálnici v srpnu zásadně na zimních!

Zbytek úpravy je již poměrně nudný a nezajímavý. Technická norma o tom, které pneumatiky jsou vlastně zimní, a které ne, se prostě odkazuje na evropskou sjednocenou úpravu homologací a typových značení a zákonodárce můžeme snad jen pochválit za to, že nás nenutí mít zimní rezervu.

V dalším díle tohoto článku opustíme literu zákona a podíváme se na technickou stránku problematiky a odpovíme si tedy konečně na otázky, zdali je v našich zeměpisných podmínkách opravdu nutná rigidní povinnost zimního obutí, jestli je dezén hloubky 4mm opravdu nedostačující a které pneumatiky Vám lépe zachrání život, pokud zrovna není sníh.

Prozatím jezděte opatrně a s námi se chraňte před zlovůlí veřejné moci!